26 czerwca 2019

Social Media – z czym to się je? Poznajmy Facebook

Katarzyna Klukowska

Social media – Media społecznościowe, tak popularnie stosowane do pokazywania światu cząstki siebie i swojego prywatnego życia, to aktualnie nie tylko portale dla ludzi chcących utrzymywać kontakt ze znajomymi. Służą głównie jako narzędzie masowego przekazu dla małych, średnich i tych największych firm. Ale od początku. Gdy w lutym 2004 roku Mark Zuckerberg przedstawił światu serwis Facebook, było to miejsce do dzielenia się swoim życiem prywatnym z innymi znajomymi z portalu. Nikt wtedy nie spodziewał się, że właśnie tworzy się gigant reklamowy. Jak podaje serwis money.pl, obecnie z facebooka korzysta 2,2 mld użytkowników. Wyobrażacie sobie tyle osób i każdą z nich jako potencjalnego klienta Twojej firmy? Jak do nich dotrzeć?

Strona internetowa to już przeszłość

Po pierwsze, załóż swoją stronę, tzw. fanpage na facebooku. Opisz dokładnie czym zajmuje się Twoja firma oraz jak się z Tobą skontaktować i gdzie Cię można znaleźć. Jednak w tym przypadku, tak jak w każdym działaniu marketingowym (tak, bo profil na FB to jedno z działań marketingowych jakie może prowadzić Twoja firma) musisz przemyśleć czy pasuje to do Twojego profilu działalności. Czy pasuje to do Twojej strategii komunikowania firmy ze światem. Dla przykładu, czy leki na przeczyszczenie powinny mieć swój fanpage? Czy ludzie posiadający konta na facebooku będą chętnie lajkowali taki profil? Przemyśl to i podejmij dobrą decyzję.

Przez obraz do zdobycia klienta

Kolejnym punktem na mapie są treści, które udostępniamy na profilu firmowym. Tzw. test złotej rybki wykazał, że czas w którym przeciętny człowiek jest w stanie mocno skupić swoją uwagę na jednej czynności to 8 sekund. Tymczasem złota rybka jest w stanie utrzymać silną koncentrację przez 9 sekund! Jak w takiej sytuacji mamy zatrzymać użytkownika – potencjalnego klienta na naszej stronie i jeszcze nakłonić go do zakupu? Nie jest to takie proste jakby się wydawało. Pierwszym elementem, który przykuwa uwagę w poście na facebooku jest obraz. Grafika lub film. Dopiero po zapoznaniu się z obrazem użytkownik, jeżeli zainteresowało go to co zobaczył, czyta treść posta. Efektem końcowym może być kliknięcie w link lub reakcja: lajk, superka itd.

Określ swój cel

Fanpage mamy, warsztat do tworzenia treści również, ale brakuje rzeczy najważniejszej w komunikacji marki z klientami. Jest to nic innego jak CEL jaki chcemy swoim działaniem osiągnąć. Czy jest to sprzedaż, czy budowa wizerunku, czy zwiększenie rozpoznawalności marki, a może coś innego. O tym musi zdecydować osoba, która taką komunikację chce rozpocząć. Bez wyznaczonego celu okręt nie wie dokąd ma płynąć.

Zapanuj nad social media

Na swojej drodze spotkacie wiele rozwiązań i firm, które chętnie zaopiekują się Waszym fanpagem. Jeżeli zdecydujecie się na współprace z agencją ważne jest, aby sprawdzić portfolio takiej firmy. Jakie marki do tej pory prowadziła? Czy ma na swoim pokładzie grafików i copywriterów, którzy opracują zgodnie z panującymi trendami treści do publikacji na bazie identyfikacji firmy? W tej sytuacji należy pamiętać, że tak jak każdy dostawca, taka firma oczekuje wynagrodzenia za wykonaną pracę. Stawki rynkowe wahają się w zależności od ilości postów na miesiąc i mogą wynieść do kilku tysięcy złotych za samą obsługę profilu. Warto zatem zastanowić się czy nie lepiej byłoby przeznaczyć taki budżet na kurs z prowadzenia działań na FB i stać się swoim własnym social media managerem. Możesz ukończyć drogie kursy z obsługi jeszcze droższego Photoshopa, aby tworzyć profesjonalne grafiki. Ale jak to śpiewa wielka artystka Kayah „po co, po co, po co” ? Z pomocą przychodzą nam bezpłatne i łatwe w obsłudze narzędzia, takie jak Canva.

Słowem podsumowania, jeśli chcemy działać – DZIAŁAJMY. Ale jak wszystko co w naszej firmie tworzymy powinno być przemyślane i skrupulatnie egzekwowane. Pamiętaj: „wszystko mogę w Tym, który mnie umacnia”!


Katarzyna Klukowska

Katarzyna Klukowska - absolwentka: pedagogiki, logistyki i Socjologii spec. Nowe Media. Przez ponad 7 lat pracowała w branży reklamowej. Prowadząc kampanie i projekty dla wielu firm takich jak: Pfizer, GSK, Sanofi, Baxter, Johnson&Johnson, Samsung, Luksja, Frisco. Oprócz projektów komercyjnych prowadziła kampanię edukacyjno-społeczną poświęconą 100. rocznicy wybuchu Powstania Wielkopolskiego. Pasjonatka rynku reklamowego i nowinek technicznych wykorzystywanych w tej branży. Obecnie pracuje już na własny rachunek przy budowaniu marki kawiarni Agere Contra.

Powiązane treści